Leerstijlen
© Vonkje
De één leert anders dan de ander
Mensen zijn niet alleen verschillend, ze leren ook verschillend.
Grofweg worden op basis van de theorie van Kolb de volgende type leerlingen onderscheiden:
1. doeners; zij willen ervaren en springen in het diepe.
2. bezinners; zij nemen veel tijd om ervaringen, plannen en beslissingen te overdenken.
3. denkers (theoretici); zij zoeken verbanden met bestaande kennis en theoretische modellen
4. beslissers (pragmatici); leren van goede voorbeelden, hoe theorie praktisch wordt toegepast.
Wil je effectief leren, gebruik dan alle stijlen, ook die je van nature minder liggen. Vind je het leuk om te ontdekken welke stijl jouw voorkeur heeft, doe dan de test.
Aandacht voor verschillen
In de TM proberen we de verschillende leerstijlen aan bod te laten komen. Tijdens de viering gaan tieners aan de slag en krijgen ze een voorbeeld aangereikt. Bij de opdrachten proberen we een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Praten over de Geest van God krijgt een andere dimensie als je ook aan den lijve hebt ervaren hoe je met wind kunt samenwerken. Bijvoorbeeld bij het oplaten van een vlieger of bij windsurfen. Ook de wijze waarop begeleiders met tieners en elkaar omgaan, laat hopelijk een goed voorbeeld zien.

Jezus zelf laat ons ook op verschillende manieren leren. Hij gaf het goede voorbeeld, hij vertelde gelijkenissen zodat mensen deze konden overdenken, hij legde de Schriften uit en maakte mensen beter, zodat zij aan den lijve ervoeren wat zijn boodschap inhield
© Vonkje 2007-2009 | aansprakelijkheid